Barcelona

warning: Creating default object from empty value in /var/www/anticcami.3d6.odisean.com/var/www/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.

Salvador Espriu, exposició al CCCB

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
29/10/2013 - 23/02/2014
Organitza: 
Any Espriu (Generalitat de Catalunya) i CCCB

En ocasió de l’Any Espriu —el 2013 es commemoren els cent anys del naixement de l’autor—, el CCCB presenta aquesta exposició en coproducció amb la Generalitat de Catalunya.

L’exposició presentarà el món d’Espriu i el seu entorn històric i cultural.

El guió al·ludeix tres facetes de la personalitat d’Espriu, endreçades estratègicament de manera cronològica i temàtica. Primer, els aspectes més íntims. A continuació, els aspectes més socials. Finalment, els aspectes més contemporanis i actuals del món d’Espriu. De manera que l’exposició plantejarà una obertura progressiva des del món personal fins al món col·lectiu.

Dins d’aquest segon àmbit sobre la vessant més social de l’autor (poeta compromès), l’exposició abordarà la relació d’Espriu amb els catalans com a poble, amb especial incidència en l’evolució de la seva mirada, en les seves preses de posició davant dels diferents avatars de la història i el seu llegat ètic a la col·lectivitat.

El punt de partida ha de ser preguntar-se: què aporta Espriu als lectors d’avui? A partir d’aquesta pregunta inicial, es desenvoluparan diferents aspectes de la seva biografia, del seu món literari, de la seva trajectòria d’escriptor i de la repercussió pública de la seva obra. El punt d’arribada ha de donar resposta a aquesta pregunta inicial i subratllar l’actualitat d’Espriu, en la triple perspectiva que l’exposició proposa: el món mític i simbòlic, la transcendència social, la crítica indomable.

Un segle d'escultura catalana

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
11/04/2013 - 23/06/2013
Organitza: 
MEAM

El MEAM (Museu Europeu d´Art Modern, Barcelona) organitza entre els mesos d’abril i juny del 2013 una gran exposició que, sota el títol UNSEGLE D'ESCULTURA CATALANA, proposa una mirada integradora i completa a l’ escultura produïda durant el segle XX a casa nostra, sempre sota el prisma de la figuració.

Per primera vegada s’ofereix al públic l’oportunitat de poder veure aplegats en una sola exposició, àmplia i suggerent, els autors més destacats de la història de l’escultura feta a Catalunya, des de mitjans del segle XIX fins als nostres dies. Es tracta, doncs, d’una mostra singular, sense precedents en la seva ambició historicista, i que donarà l’oportunitat a la gent de conèixer una part important del passat i present artístic catalans. Juntament a noms d’escultors que de ben segur resultaran familiars, d’altres no ho seran tant; i el mateix podríem dir de les seves creacions. Així doncs, aquesta mostra es convertirà en una experiència única de descobriments continus, amb l’afegit de què la majoria de peces pertanyen a col·leccions particulars i, per això, no accessibles al públic en general. 

El MEAM editarà un catàleg d’unes 300 pàgines, amb pròleg del Dr. Jorge Egea i la reproducció de totes les obres exposades. També té prevista la reedició en versió digital del llibre Un segle d’escultura catalana, de José Manuel Infiesta, ampliat i actualitzat pels Historiadors de l’art Juan C. Bejarano i la Dra. Cristina Rodríguez Samaniego.

L’exposició ha estat possible gracies als fons provinents de diverses col·leccions privades, com ara la Fundació de les Arts i els Artistes (Barcelona), la col·lecció Lluís Bassat (Barcelona), la Fundació Capa (Madrid), la Fundació Antoni Casamor (Navata), i el Museu del Modernisme (Barcelona); de museus, com el Museu Comarcal de la Garrotxa (Olot), el Museu Deu Font (Vendrell), el Museu Apel·les Fenosa (Vendrell), Museu Frederic Marés (Barcelona), Museu de l’Empordà (Figueres), Museu d’Art Modern (Tarragona); d’entitats com la Confraria de Pescadors (Vilanova i La Geltrú); així com de  galeristes i col·leccionistes particulars, com Àgueda Romanyà, Josep Blanch, Joaquim Soler i Jacqueline Elmke, Carlos Campillo, Javier Martí, Héctor Albericio,  a més de fills i hereus d’alguns dels artistes representats (com és el cas dels d’Arnau, Rosselló, Borrell i Nicolau, Cairó, Granyer, Busquets, Sala, Jassans, etc).

Exposició: Contra Tàpies

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
03/05/2013 - 09/06/2013
Organitza: 
Fundació Tàpies

Artistes participants: Antoni Tàpies, Gerhard Richter, Joseph Beuys, James Lee Byars, Dan Graham, León Ferrari, Gerhard Merz, Gary Hill, Richard Artschwager, Hanne Darboven, Marcel Broodthaers, Art & Language, Valie Export, Pier Paolo Pasolini, Carlos Pazos, Marcel Duchamp, André Breton, Enrico Donati, Oriol Vilapuig, Helen Levitt, Gordon Matta-Clark, Richard Long, Joan Colom, David Hockney, Bruce Nauman, David Wojnarowicz, Thomas Hirschhorn, Henri Michaux, Robert Frank, Osvaldo Lamborghini, Martin Kippenberger, Jean Dubuffet, Hans Hartung, Otto Wols, Georges Mathieu, Georges Bataille, Vicente Vázquez/Usue Arrieta, Luis Guerra, Álvaro Perdices, Pep Agut, Isaías Griñolo.

Comissariat i producció: Valentín Roma i Laurence Rassel.
Organització: Fundació Antoni Tàpies.

Calendari: del divendres 1 de març de 2013 al diumenge 9 de juny de 2013. | Preu: 7 €. Estudiants i jubilats, 5,60 €. Nens i nenes, joves fins a 16 anys, persones a l’atur i Amics de la Fundació Antoni Tàpies, gratuït. Una sola entrada és vàlida per a totes les exposicions en curs.


Contra Tàpies és una proposta que s’articula al voltant de tres interrogants formulats des de la més immediata frontalitat: a) quines van ser les tensions, i quins els vincles, que l’obra de Tàpies va mantenir amb els successius relats artístics on aquesta va anar inscrivint-se?; b) quines formes de diàleg i d’exhortació crítica podrien establir alguns artistes enquadrats en un temps diferent del de Tàpies, els quals posseeixen, a més, uns paradigmes estètics radicalment diferents?; c) en algun moment Tàpies va pensar, com Borges, que tota la literatura èpica sobre “allò tapià” estava parlant d’algú altre i no pas d’ell?

a) La primera d’aquestes preguntes sorgeix a partir d’un fet que es pot comprovar fàcilment des del punt de vista historiogràfic: a partir de principis de la dècada de 1980, just en el moment en què Tàpies adquireix la categoria simbòlica de “pintor cèlebre”, la seva obra comença a allunyar-se dels discursos curatorials de caire més assagístic i, amb això, se situa en certa mesura d’esquena a bona part de les pràctiques artístiques coetànies. És cert que, tret d’algunes mostres celebrades durant les dècades de 1960 i 1970, l’obra de Tàpies mai no va ser mostrada tractant d’establir un diàleg amb altres tipus d’artistes distants dels mitjans pictòrics o que no s’acollissin sota criteris historicistes; no obstant això, després d’assolir un protagonisme notable en el sistema de l’art nacional i internacional, la seva obra va quedar enquadrada, des d’una perspectiva museogràfica, dins d’uns formats expositius estrictament cronològics o, per contra, revisionistes respecte a la seva producció. Les conseqüències d’aquest aïllament davant les successives narracions curatorials resulten significatives: la trajectòria de Tàpies va quedar apartada d’una sèrie de dispositius d’exhibició que l’actualitzessin i que incitessin a confrontar-la amb la resta d’artistes, reforçant d’aquesta manera una mirada autàrquica i reiterativa, a través de la qual es va consolidar un tipus de relat interpretatiu marcat per l’heroisme i la desconnexió.

b) Si el primer interrogant llançat més amunt sembla obligarnos a recapitular sobre el camí traçat per Tàpies, la segona qüestió ens convida a reflexionar sobre el present d’aquest, sobre quines són les escletxes per on una sèrie d’artistes poden encara interpretar-lo. És obvi que Tàpies ocupa un lloc prominent en l’art espanyol de la segona meitat del segle xx i una posició destacada dins del context estètic internacional, però precisament per això, durant trenta anys i en especial dins de l’àmbit de la pintura catalana i espanyola, apropar-se a Tàpies o allunyar-se d’ell, abraçar un cert manierisme vinculat a “allò tapià” o recórrer camins estètics oposats, ha estat una espècie de trauma no explícit que només es va semblar dissoldre al llarg de la dècada de 1990, després que tinguessin lloc a la seva fundació successives exposicions en les quals es van fixar nous paradigmes temàtics amb què tornar a avaluar el seu treball.

No obstant això, per aquells artistes que van iniciar el seu camí en un marc cronològic posterior a aquell temps o que no s’han vist tan determinats per l’escola d’art local, Tàpies constitueix, si més no, un referent sense aquestes connotacions, fet que convida a pensar que, a través d’ells, potser podria inaugurar-se un altre tipus de perspectives, formes de disputa, de confrontació i d’antagonisme alliberades de determinats llocs comuns i atentes a aspectes menys determinats pel protagonisme mediàtic i públic del pintor barceloní.

c) Per últim, la tercera pregunta que es formula el projecte actual està relacionada amb la construcció estereotipada d’una identitat estilística que recorre l’obra de Tàpies, conferint-li una certa linealitat purament formal. Així, davant les successives etapes canòniques de la historiografia tapiana –l’inici amb els autoretrats, el magisme de la dècada de 1940, la matèria informalista de la de 1950, la figuració expressionista de la de 1960, la pintura política de la de 1970 i l’objectualisme de la de 1980, abans d’arribar a l’apoteosi sense etiquetes dels períodes posteriors– s’observen en el treball de Tàpies nombrosos buits argumentals, obres que semblen haver estat realitzades per altres artistes, com si el pintor hagués necessitat fugir de la seva personalitat plàstica per transvestir-se amb la roba i la veu dels més diversos creadors. En aquest sentit, encara que sembli paradoxal, dins del ventall productiu de Tàpies també hi trobem les antípodes de Tàpies, obres que reprodueixen les dels muralistes mexicans, que recreen un tipus de futurisme epigonal, pintures que remeten a l’art pop o a la il·lustració postmoderna. David Hockney, Diego Rivera, Raymond Pettibon i Giacomo Balla són només alguns dels “heterònims” adoptats per Tàpies, el qual, amb aquest impuls de desdoblament artístic, sembla gastar una broma pesada a la historiografia, fent ell mateix un acudit sobre allò que s’anomena coherència estilística.

Darrer concert d'Al Tall al Principat

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
14/02/2013

A l'Auditori, Sala 1 Pau Casals, dijous 14 de febrer, 21 h.

Després de 38 anys de presència als escenaris, l’històric grup valencià Al Tall va anunciar el passat octubre la decisió de concloure la seva carrera artística.

Formats l’any 1975 per Vicent Torrent, Manuel Miralles i Miquel Gil, amb un plantejament renovador de la música tradicional, Al Tall conforma un repertori fonamentalment de nova creació amb textos actuals i música que fusiona elements de diferents tradicions mediterrànies, i ha editat 16 discos de llarga durada. Amb una trajectòria plena d’il·lusions, dificultats, alegries, esperances i realitats, el conjunt ha variat de formació, però actualment composen el grup Vicent Torrent, Manuel Miralles, Jordi Reig, Enric Banyuls, Xavier Ahuir, Robert Moreno, Maribel Crespo.

Ara, Al Tall ens diu adéu. Han entès que es donen les circumstàncies per tancar el seu cicle.

Aquesta decisió tan transcendent –d’una incidència que supera l’àmbit musical, cultural i fins i tot social- s’havia de plasmar amb un últim concert, on la formació pogués acomiadar-se adequadament del seu públic. AL TALL PER SEMPRE serà el darrer recital a la ciutat i a tota Catalunya.

Donada la rellevància de la cita, el Festival Barnasants – Cançó d’Autor, el Festival Tradicionàrius, i L’Auditori han col·laborat per fer possible aquest esdeveniment, que tindrà lloc el dijous 14 de febrer de 2013 a la Sala 1 de L’Auditori (21h).

AL TALL PER SEMPRE serà sens dubte una vetllada especial, una emocionant cita on el conjunt repassarà els seus treballs i el seu repertori més significatiu de les diverses èpoques que han viscut. Aquest comiat tan sentit comptarà amb la participació de molts dels amics del grup: Miquel Gil, Isidor Marí, Jaume Arnella, Jordi Fàbregas, Josep Ribera Titot, Xavi Sarrià i Miquel Gironés d’Obrint Pas, Jan Maria Carlotti de la Provença, Abdeljalil Kodsi de Marraqueix, Jaume Ayats amb La Nova Euterpe, una colla de dolçainers a càrrec de Pau Puig i una secció de vent amb Eladi Reinon. 

Al Tall s’acomiada després de gairebé quatre dècades de música, però ho fan amb una gran alegria per la decisió presa, sense tristor. I per tant ho faran amb una bona festa!

En paraules del propi grup: “Donarem les gràcies al nostre públic, que ens ha fet ser qui som, i a tots els que corporativament o personalment ens han ajudat a connectar amb la terra. Us deixem les nostres cançons; amb elles, sempre ens tindreu entre vosaltres.”

Cicle: la Catalunya independent que volem

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
11/01/2013 - 01/03/2013
Organitza: 
ANC- Nova

L'Assemblea Nacional Catalana (ANC) i Nova-Innovació Social han elaborat un cicle de taules rodones al voltant de la reflexió sobre La Catalunya que volem.  Es tracta de 8 sessions, de l'11 de gener fins al l'1 de març, que es celebraran de 19 a 21 hores  a la seu de Nova-Innovació Social (Pl. Catalunya, 9,4t 2a de Barcelona). La primera sessió, que es celebra el proper divendres, tractarà sobre deute públic i política fiscal i comptarà amb Jaume Ventura, Arcadi Oliveres i Núria Bosch. Unes jornades de divendres que tractaran temes com el deute públic, la transparència, l'energia sostenible, la política exterior, el sistema judicial i, fins i tot, la defensa i la seguretat. Perquè la creació d'un nou Estat no pot deixar de banda  temes tan importants per al seu funcionament. Cal inscripció prèvia.

Presentació del llibre "Història de la moneda de l'Occitània catalana (s. XI_XIII)", de Miquel Crusafont

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
16/01/2013
Organitza: 
Cercle d'Agermanament Occitano-Català i Museu d'Història de Catalunya

Acte de presentació del llibre Història de la moneda de l'Occitània catalana (s. XI-XIII), a càrrec de Miquel Crusafont, autor del llibre i historiador especialitzat en numismàtica medieval catalana.

Concert presentació 1,2,3... pica Bressola en directe!

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
05/12/2012
Organitza: 
Associació d'amics de la Bressola

Presentació del nou CD de la Bressola, 1,2,3..pica Bressola! a la sala ARTERIA Paral·lel de Barcelona.

Un nou projecte de la Bressola amb Marc Serrats & Xerramequ Tiquis Miquis amb la col·laboració de: Carles Belda & David Estop, Anna Roig, De calaix, Pot petit, Joan Garriga, Renaldo i Clara & The Nordish, Joan Colomo & Pau Gené, Gerard Jacquet, Rafalito / Txarango, Dani Rifà, Neus Berenguer, Laia Vaqué-Glissando, Mine, Sanfaina de colors, Oliva Trencada, OVD Twins, Meritxell Cucurella-Jorba, Miquel Sospedra/Pep Rius, Julià Leone iels nins i les nines de les escoles la Bressola.

 

Lloc: ARTERIA Paral·lel, Avda. Paral.lel 62 08001 Barcelona

Horari: 20h00

Raimon. Al vent del món. Exposició

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
07/11/2012 - 26/01/2013
Organitza: 
Arts Santa Mònica

L’exposició Raimon, es presenta a l’espai Anella de l’Arts Santa Mònica amb motiu del 50è aniversari de la seva primera actuació a Barcelona, amb la intenció de donar al cantautor Valencià una dimensió més internacional i apropar-lo a les noves generacions.
 
L’exposició ens presenta la biografia més íntima i pública del màxim exponent de la Nova Cançó. La mostra recull obres d’art vinculades a la carrera de Raimon, d’autors com Miró, Tàpies o Andreu Alfaro, propietat del cantautor, fotografies de cartells i portades de discs, realitzades per fotògrafs com Oriol Maspons, Colita, Ros Ribas i Jordi Fornas, o la col·lecció de cartells originals del propi autor. També hi trobarem discs, LP’s, CD’s, Ep’s i edicions completes, entrevistes a Raimon, i projeccions audiovisuals de les seves actuacions.
 
L’exposició es completa amb el treball intel·lectual de l’artista, cartes, texts i articles que Raimon havia escrit en castellà per la revista Destino i en català pel Diario de Barcelona, juntament amb tots aquells documents que passaren pel filtre de la censura franquista.
 
“Aquesta exposició pretén mostrar al públic, amb documents sonors i visuals, imatges i objectes vinculats a l'artista i al seu món, fins a quin punt el compromís ètic d'un artista i l'encanteri de la seva obra poden arribar a ser transcendents.” 

Carlos Plasencia, comissari

Video sobre una solució a l'economia: Jordi Griera

Ubicació: 
Barcelona

Un interessantíssim video on es planteja una solució tècnica relativament senzilla per resoldre l'actual sistema econòmic creixentment injust.

No us el perdeu: la solució passa, segons l'expert, que es basa en els estudis de tota una vida de l'Agustí Chalaux (http://bardina.org), en que la moneda deixi de ser anònima i passi a ser nominal (només via tarja telemàtica). D'aquesta senzilla manera, afloraria tot el diner que hi ha ara ocult, s'evitaria l'evasió fiscal de les grans fortunes, la corrupció i la delinqüència, al mateix temps que el flux del diner i les arques públiques estarien molt ben nodrides, beneficiant així també els começos i empresaris en haver-hi més capacitat per al consum bàsic.

Nota: el video de moment només està disponible a partir d'una conferència en llengua castellana.

Visita guiada: Els Jocs Florals, agermanament entre occitans i catalans.

Ubicació: 
Barcelona
Data de l'activitat: 
03/11/2012
Organitza: 
Cercle d'Agermanament Occitano-Català

Visita guiada pel Parc de la Ciutadella en la que coneixerem els vestigis que hi resten dels estrets lligams que hi va haver entre poetes occitans i catalans en la celebració dels primers Jocs Florals de la història. 

Ens trobarem a les 11h00 a sota de l'Arc de Triomf.

Preu: 6 €

Contingut sindicat
Aquest vincle no va enlloc